The wedding day

Niet van mezelf, dat is al 4 jaar geleden. Maar zoals ik gisteren al even postte, van Goedele en Jo.

Een paar maanden geleden, kwam Goedele me vragen, of ik de kleertjes van hun bruidskindjes wou naaien. Gans vereerd en alles, zei ik natuurlijk ja!

Het ging in eerste instantie om 3 kindjes (de twee meisjes en het kleine jongetje), later kwam er nog een groot jongetje bij. Ik dacht, dat het nog wel zou meevallen met dat naaien :-), ik dacht mis... .
Ik besloot om de uren dat ik er aan werkte, op te schrijven. Gewoon om een idee te hebben.
Het werden er 124.... .

De kindjes werden begin augustus opgemeten, om te grote groeispurten te voorkomen.

De patroontjes waren snel gekozen. Voor de meisjes koos Goedele voor Butterick B5980. De legging en de bolero tekende ik zelf.
Voor de jongens werd het Burda 9443 en 9433 (2 identieke patronen, maar in verschillende maten) voor het kostuum en natuurlijk Theo voor het hemdje. De das komt van een patroon van KwikSew K3833. Het was ook eerst de bedoeling om er petjes bij te dragen. Maar na een pasbeurt, bleek het mooier zonder de petjes.


Kleedjes maken, dat kan ik dus die waren relatief vlot klaar. Al heb ik toch wat zitten sukkelen met die tule bij kleedje 1. Ik naaide toen nog niet met mijn Pfaff en het bij kleed 2 wel. Het boventransport doet geweldig wonderen bij gladde voeringstof en dunne tule.

Ook bleken beide dames geen standaard maten te hebben. Ze zijn beide nog al smal in verhouding met hun lengte. De patroontjes werden dus volledig aangepast naar hun maten. Vooral het grote meisje, met taille 5 jaar en lengte 7 jaar bleek een uitdaging. Na een eerste pasbeurt bleek ik toch niet zo slecht mijn best gedaan te hebben, en moest ik enkel de zijnaden 1cm innemen, bij beide meisjes.

Het Butterick patroon valt erg breed trouwens, zelfs al je de maattabel volgt. Ik mat na op het patroon en moest dan nog eens een maat kleiner nemen.

De zoom deed ik bij boven en onderkleedje met een biaislint dat volledig naar binnen gevouwen werd. Dat zorgt ervoor dat de rok nog extra breed uitvalt vanonder. Dat was in totaal 6 meter biais per kleedje

Aan de zijnaden van de legging rimpelde ik met framilon, om een feestelijker effect te krijgen

 


Maar dan die jongens :-). Het vest bleek toch wel een grote uitdaging met de paspelzakken :-\. Ik begon met het kleinste kostuumpje en moest 3 keer opnieuw beginnen om de zakken goed te krijgen. Bij de grote jongen deed ik dan ook maar half zo lang om dat vest in mekaar te krijgen.



Over Theo, ben ik nog steeds, gans tevreden. Dat past altijd geweldig goed.
De broek naaide ik ook in mekaar met de handleiding van Jacob.









De stoffen, komen allemaal van de markt in Maastricht. Het lichtblauwe stofje komt van de lappenkraam. De andere stof is een dikkere stof, die amper kreukt. Ik weet begot de naam niet, maar het is geen gabardine.
De voering is zowel bij de kleedjes als de vestjes en gilet Venezia. Dat naait fijner dan gewone voeringstof.
De leggings en bolero zijn van donkerblauwe tricot.



Wat heb ik hier nu uit geleerd?

* Naaien voor een bruiloft geeft stress, want alles moet in orde zijn.
* Foutjes worden u vergeven, ge ziet zelf veel meer, dan andere mensen dat zien.
* Naaien voor kinderen die niet van u zijn, is niet makkelijk wegens veel minder kans om te passen. Zeker het kleine jongetje bezorgde me daardoor wat stress. Het kind is flink gegroeid van het meetmoment tot de trouw. Ik had daar rekening mee gehouden, maar het is dan ook weer de kunst om het kind niet met te grote kleren op pad te sturen.
* Het vergt veel meer tijd dan ge had kunnen bedenken, en uw huishouden is een stort.

MAAR

Het is zalig, om op die dag zelf, zoveel lieve reacties en complimentjes te krijgen.
Om met tranen in uw ogen te kijken, als ge uw lieve collega, samen met hare shoe voor de eerste keer ziet.
Om deel te mogen uitmaken, van zo een belangrijk moment in het het leven van 2 mensen!

Goedele en Jo, het was een gigantische eer, dat ik dit voor jullie mocht doen!
Geniet van het mooie leven, dat jullie nog te wachten staat!